Chişinău, 2 oct. /MOLDPRES/. O explozie de investiții și o primă conectare la nivel de infrastructură a Republicii Moldova cu Uniunea Europeană, astfel a apreciat prim-ministrul României, Marcel Ciolacu, inițiativa de a extinde Autostrada Unirii A8 și în stânga Prutului, până la Chișinău. Şeful Guvernului de la București susține că acest amplul proiect, lansat în România, face parte dintr-o listă mai mare de proiecte de interconexiune cu R. Moldova, transmite MOLDPRES.
„Mai avem de făcut o investiție. Să legăm Iașul de Chișinău. R. Moldova, pe căi ferate, este prizoniera sistemului rusesc, tot sistemul este pe ecartament lat, și în momentul în care lungești autostrada de la Iași până la Chișinău, în acel moment se face prima conectare a R. Moldova cu Europa. Și normal că va fi și o explozie de investiții pentru R. Moldova”, a declarat Marcel Ciolacu.
Autostrada „Unirii” va avea o lungime de peste 300 de kilometri, de la Târgu Mureș și până la frontiera cu Republica Moldova, în zona satului Ungheni din județul Iași.
Drumul va fi construit pe traseul Ungheni – Iași – Târgu Frumos – Pașcani – Târgu Neamț – Poiana Largului – Ditrău – Târgu Mureș, unde va face joncțiune cu Autostrada A3. Proiectul, cu un cost estimativ de 12 miliarde de euro, va fi împărțit în mai multe sectoare. De exemplu, porțiunea de aproximativ 100 de kilometri, Ungheni – Iași – Târgu Neamț, urmează să fie realizată etapizat până în 2030.
Uniunea Europeană va construi şi un pod peste râul Prut care va lega localitățile Ungheni din Republica Moldova și Ungheni din România. Lucrările de construcție a podului vor fi executate de o companie română și vor fi finanțate din fonduri europene. Contractul privind edificarea podului a fost semnat pe 27 septembrie, la Ungheni în prezența oficialilor de pe ambele maluri ale Prutului.
Potrivit şefului Legislativului de la Chişinău, Igor Grosu, acest eveniment este încă un pas ce „demonstrează că suntem parte a marii familiei europene și că locul nostru este în Uniunea Europeană”. „Cu ajutorul României și fiind parte acestei familii, ne vom asigura, astfel încât Republica Moldova nu va mai fi niciodată izolată și că cetățenii noștri vor avea același nivel de viață, venituri și libertate de circulație ca toți cetățenii Uniunii Europene”, a spus Igor Grosu.
Semnarea contractului a avut loc în cadrul Forumului Regional Agenda pentru Transformare și Integrare (FRATI) care a reunit autorități publice centrale și locale și antreprenori din România și Republica Moldova.
Podul Ungheni – Ungheni face parte din Autostrada Unirii, care conectează orașele Târgu Mureș – Iași – Ungheni – Chișinău și reprezintă punctul de legătură al rețelei rutiere din Moldova cu rețeaua de autostrăzi a Uniunii Europene. Valoarea totală a proiectului este de 33 de milioane de euro, iar finalizarea lucrărilor este prevăzută în termen de 3 ani.
La finele lunii iulie curent, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere din România (CNAIR) a selectat firma care va construi podul peste râul Prut de la Ungheni. Este vorba despre compania Ness Proiect Europe SRL, care va avea la dispoziție 24 de luni pentru proiectarea și execuția lucrărilor. Potrivit CNAIR, finanțarea construcției evaluată la peste 30 de milioane de euro va fi asigurată din fonduri europene nerambursabile prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei. Noul pod peste Prut va fi dotat cu puncte de control a frontierei, cu parcări și spații de verificare pentru camioane.
sursa: Moldpres
Comentarii